• Over LMN
    • Werkwijze
    • Lidmaatschap
    • Referenties
  • Activiteiten
    • Round tables
    • Lean Exchange Services
    • Platformen
    • Webinars
    • Excursies
    • Stage & afstuderen
  • Trainingen
    • Lean Introductie
    • Lean Basis training
    • Lean Advanced
    • Green Belt – Six Sigma
    • Lean Worker
  • Wat is Lean
    • Faq
    • Blog
    • Nieuwsbrieven
  • Word lid
  • Contact

Is een klantspecifiek product echt 100% klantspecifiek?

3 jaar geleden

Veel van onze bedrijven in het MKB zijn unieke succesvolle bedrijven. Ze produceren heel klantspecifiek wat ze onderscheidend maakt in hun branche. Dat maakt het meteen uitdagend om in de buurt van de gebudgetteerde kosten te eindigen. Sommige bedrijven hebben projectmanagers ingezet om gecontroleerd de missers te managen om vervolgens tot de conclusie te komen dat het ontwerp uit de hand is gelopen en dat de productie toch weer meer tijd nodig had.

Door Door Alex Tenders, Managing Director Andritz Gouda.

Procesoptimalisatie is meer dan het optimaliseren van processen!
Deze pijnlijke financiële missers moeten zoveel mogelijk gereduceerd worden dus zien wij dat er wordt geïnvesteerd in procesoptimalisatie. Zo worden o.a. interne orderformulieren verbeterd, over-engineering gereduceerd en gewerkt aan first time right.

Maar bereiken zij dan het doel wat ze voor ogen hebben?
Een vaak gehoorde opmerking is “de producten die wij maken zijn zo klantspecifiek dat ze niet kunnen worden gestandaardiseerd. Wij bouwen geen auto’s!” In werkelijkheid hebben deze ondernemingen het vaak te druk of het ontbreekt aan de benodigde kennis/inzicht om de ontwerpen van de afgelopen jaren eens nader te bestuderen. Hierdoor blijft een structurele benadering achterwege en blijft het vaak bij suboptimalisatie.

Productstandaardisatie begint zo!
Maak eens onderscheid in eenmalige- en vaker voorkomende ontwerpen. Wellicht zijn de ontwerpen in blokken te verdelen waardoor herhaling van bepaalde componenten zichtbaar wordt.
Beter is om de gevraagde functionaliteit tegenover de geboden oplossing te zetten, maar bedenk daarbij goed welke keuzes er gemaakt dienen te worden en of er voldoende competenties in huis zijn om deze reis goed voorbereid te kunnen starten. Houd het simpel om successen te kunnen (blijven) vieren.
Wat wel klantspecifiek blijft zijn vaak de interfaces van het product met de omgeving of een specifieke opstelling bij de klant. Alleen naar dit gereduceerde deel gaat nu de aandacht van engineers, de rest is standaard. De impact van eventuele fouten zijn nu behoorlijk gereduceerd waardoor het financiële resultaat voorspelbaarder gaat worden.

Het resultaat!
De kracht van het herhalen (standaardiseren) geeft grip op de kostprijs, verbetert de kwaliteit en zorgt voor minder verrassingen tijdens de productie wat een positieve impact heeft op de  levertijd. En vergis je niet. Een Audi A4 is volledig gestandaardiseerd en kent ‘slechts’ 4 miljoen varianten. Genoeg keuze dus! Ook bij een volledig gestandaardiseerd product!

Alex Tenders heeft in de afgelopen 14 jaar als Operations Director en Managing Director gewerkt voor Aweta in Pijnacker-Nootdorp en vervolgens bij Andritz in Gouda. Naast deze functie heeft Alex als Lean coördinator voor de Andritz group Separation zich o.a. hard gemaakt voor de  wereldwijde standaardisatie van de verschillende productgroepen. Een omslag die voor de project gestuurde organisaties niet altijd even simpel is.

Recente berichten

  • In memoriam – prof.dr.ir. J.C. (Hans) Wortmann
  • Movexx zet vol in op Lean Management
  • De valkuil van de Lean-karikatuur
  • Effectieve HR nodig voor Lean
  • Finance en Lean gaan bij Philips Drachten samen op!

Tags

5g 5s continuous improvement green belt Hans Wortmann kanban Lean Lean Exchange Service Lean Management network Lean office Poka Yoke problem solving technologische sector toolbox training van beest voorzitter LMN

Categorieën

  • Algemeen
  • Lean Exchange Services
  • Training

Recente berichten

  • In memoriam – prof.dr.ir. J.C. (Hans) Wortmann 7 juli 2022
  • Movexx zet vol in op Lean Management 8 juli 2021
  • De valkuil van de Lean-karikatuur 12 mei 2021
  • Effectieve HR nodig voor Lean 4 januari 2021

Recente reacties

    Stichting Lean Management Network

    info@leannetwork.nl
    +31 (0)85 87 69 280
    +31 (0)610 290 164
    Postbus 49, 3440 AA Woerden
    LinkedIn

    Copyright 2021 – Lean Management Network

    X

    Wilt u ook graag op de hoogte blijven en via de mail onze nieuwsbrief ontvangen?