Lean is een filosofie en een strategie om alle vormen van verspilling in een organisatie te elimineren. Lean wordt ondersteund door een set van operationele, heel praktische gereedschappen.
Lean is toepasbaar op alle mogelijke bedrijfsprocessen (waar is immers geen enkele sprake van verspilling?), zoals in productie, bij order entry, product design en customer service. De Lean stappen zijn opgesplitst in 5 groepen, waarbij in elke groep specifieke activiteiten zijn gedefinieerd. Flow, Pull en Verspillingen vormen daarbij de kern van het programma. Gezien de omvang en de impact van een volledig Lean programma zijn organisaties in de regel 3 tot 4 jaar onderweg voor een volledige omslag, totdat continu verbeteren in het DNA van de organisatie zit. Maar de eerste zichtbare resultaten kunnen vaak reeds binnen een jaar gemeten worden, mits een doordachte aanpak wordt gekozen.
Het programma kent een sterke top-down benadering vanuit de missie-visie & strategie en opvolgende KPI’s. Echter ook de Bottum-up wordt duidelijk herkenbaar ingevuld, waarbij de verantwoordelijkheden laag in de organisatie worden gelegd en er een beroep wordt gedaan op de kennis en de creativiteit van iedereen. De veelal gehoorde kreet ‘Lean & Mean’ kan ten onrechte een negatieve associatie oproepen met organisatie-afslanking of verkapte cost-cutting. In de regel is juist groei via versterking van de concurrentiepositie het uitgangspunt bij de introductie van Lean: meer doen met dezelfde resources. Dit wordt dan mede mogelijk gemaakt door de efficiëntere werkwijze en kortere doorlooptijden.