Lean office helpt u om alle processen rondom uw productie efficiënter te maken. Denk hierbij aan sales, engineering, inkoop, facturatie en klantenservice. Noodzakelijke activiteiten met vaak beperkte toegevoegde waarde voor de producten die u aan uw klanten levert. Lean Office is een effectieve methode om deze niet ‘tastbare’ processen aan te pakken. Veel bedrijven weten dat juist hier nog veel verspillingen zitten, maar zijn niet in staat om adequaat met Lean aan de slag te gaan. Lean Office is ontwikkeld binnen talloze dienstverlenende bedrijven zoals zorginstellingen, banken, verzekeraars en utiliteitsbedrijven.
Doelstelling
Met een praktisch stappenplan worden verspillingen uit deze processen gehaald. Lean Office zorgt er daarnaast voor dat u kunt besparen op kostbare ICT-kosten. Hierbij is het motto ‘eerst optimaliseren en dan automatiseren’. Doorlooptijden worden drastisch verkort en klanten ervaren een betere dienstverlening rondom het leveren van uw product. Dus direct effect op de tevredenheid van uw klanten. Na de opleiding bent u in staat om zelfstandig verbeterprojecten uit te voeren.
Programma
Lean Office maakt gebruik van Lean-technieken die zijn toegespitst op administratieve processen zoals Critical to Customer tree (CtC), Value Stream Mapping, Procesmetingen, Waste-en Oorzaakanalyse en Pickchart. Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden wordt de achterliggende theorie van Lean Office toepasbaar gemaakt. Daarbij maken we gebruik van concrete oefeningen tijdens de lesdagen. We ordenen de randvoorwaarden, uitgangspunten en het implementatiemanagement en leggen ze duidelijk uit. Daarnaast besteden we aandacht aan de benodigde softskills om verbetertrajecten succesvol te begeleiden. Kortom een interactieve en praktische opleiding!
Samengevat bestaat het programma uit:
• De methode om verbetertrajecten te selecteren en scherp te definiëren.
• Vijf praktische Lean-stappen om verbetertrajecten succesvol te realiseren.
• De Lean-tools die hierbij worden toegepast.
• De softskills die cruciaal zijn voor het slagen van een verbetertraject.
• Behandelen van de eigen praktijkcases of lopende verbetertrajecten.
Voor wie?
Medewerkers, managers en Lean-projectleiders die verbetertrajecten gaan uitvoeren of hieraan een belangrijke bijdrage hebben van:
• Ondersteunende processen (bijvoorbeeld financiën of inkoop) van productiebedrijven.
• Dienstverlenende organisaties (zorginstellingen, banken, verzekeraars, utiliteitsbedrijven).
Docenten
Onze docenten beschikken over ruime ervaring met het invoeren van de Lean-principes bij dienstverlenende bedrijven en in de industrie. Zij helpen u met het vertalen van de principes, tools en technieken naar uw organisatie. Deze training wordt gegeven door Coen van den Bergh, manager Kwaliteit en Processen en Lean Programma-manager bij netwerkbedrijf DNWG onderdeel van Stedin.
Data & Locatie
De Lean Office – Green Belt Training duurt in totaal vijf dagen. Tussen de trainingsdagen is voldoende tijd ingebouwd voor voorbereiding en uitwerking van opdrachten.
—————————————————————————————————————————————————