Cono kaasmakers is al sinds 2022 lid van LMN en maken hoogwaardige kazen voor tal van afnemers wereldwijd. Ook Cono zet vol in op het gebruik van de Lean tools en gebruikt deze om haar processen continue te optimaliseren. Ditmaal doken we samen met Cono in de wereld van Hoshin Kanri.
Veel van onze leden zijn met name, gericht op mechanische en elektro-installaties. Maar CONO Kaasmakers heeft op procestechnologisch gebied heel wat in huis! In deze moderne kaasmakerij, die in 2014 in gebruik is genomen, worden premium kazen, waaronder het bekendste merk Beemster gemaakt. De CONO kazen gaan naar klanten in 50 landen over heel de wereld. Met een respectabele 120 jaar op de teller heeft de tijd hier in de Beemster allerminst stilgestaan, wat terug te zien is in deze innovatieve omgeving.
Na een gastvrij ontvangst en een mooie introductie hebben we een ronde door het bedrijf gemaakt en kunnen zien hoe dit proces verloopt. Tools als 5-S en TPM blijken zeer belangrijk te zijn voor Cono. Proces betrouwbaarheid heeft een 1 op 1 relatie met de productkwaliteit daar het hele proces van koe tot kaas 1 flow vormt. Omdat het in de praktijk zeer lastig blijkt om een koe even “uit te zetten” tijdens groot onderhoud of bij een voorkomende storing, is de bewegingsruimte uitermate beperkt. Met 400 aangesloten melkveehouderijen die 440 miljoen Kg melk leveren, is dit een een mooie prestatie die 24/7 doorgaat!
Uit onze Go & See inventarisatielijst hebben we ditmaal de Hoshin Kanri verkozen omdat deze tool bij veel bedrijven nog op het wensen lijstje staan. Tegelijkertijd blijkt ook dat het nog niet meevalt om deze tool ook operationeel aan de praat te krijgen. Met name het opstellen ervan vergt veel overleg en samenwerking tussen alle betrokken partijen. Daarnaast komen er wat spelregels om de hoek kijken die de kans van slagen aanzienlijk beïnvloed. CONO Kaasmakers, gaf aan zijn deuren te willen openen om in deze GO & See hun ervaringen met de Hoshin Kanri te delen. Na de nodige uitleg waarbij o.a. de valkuilen en de ervaringen zijn gedeeld werden de leden verzocht zelf met een aantal onderdelen te komen en die in een bestaande Hoshin Kanri in te vullen. Het viel in veel gevallen nog niet mee om de “cirkel” rond te krijgen. Zo bleken al gauw bepaalde doelen niet gedekt te worden door concrete verbeter activiteiten maar zelf bepaalde KPI helemaal niet terug te komen bij het businessplan of zelfs de missie en strategie. Deze oefening was daarmee dan ook zeer nuttig en liet zien dat alleen al het opstellen ervan een grote mate van betrokkenheid vereist van alle medewerkers en bovendien met regelmaat een update behoeft. Daarna start natuurlijk ook de uitvoering van deze verbeteractiviteiten die veelal in de dag starts worden verwerkt zo blijkt uit een inventarisatie.
Ook in deze Go&See hebben we gezien hoe leden van LMN werk maken van de verschillende beschikbare Lean tools. Door samen te werken leren we de tools beter te begrijpen en zien we bij collega bedrijven welke resultaten er mee worden geboekt. Cone Kaasmakers is daarvan weer een schitterend voorbeeld. Door de professionele en gedegen aanpak worden verspillingen continue aangepakt en producten vervaardigd waar we als Nederlanders trots op mogen zijn.
Bedankt Cono voor het organiseren van deze dag!