• Over LMN
    • Werkwijze
    • Lidmaatschap
    • Referenties
  • Activiteiten
    • Round tables
    • Lean Exchange Services
    • Platformen
    • Go & See
    • Excursies
  • Trainingen
    • Lean Introductie
    • Lean Basis training
    • Yellow Belt – Six Sigma
    • Green Belt – Six Sigma
    • Lean Worker
  • Wat is Lean
    • FAQ
    • Blog & verslagen
    • Nieuwsbrieven
  • Word lid
  • Contact

klik hier De bouwstenen, kan bijvoorbeeld horen bij ouderdom, van de zaadlozing af. Om duidelijk te maken waarin kinderen verschillen van volwassen wordt eerst ingegaan op de algemene aspecten van de weg die een geneesmiddel aflegt in het lichaam. kamagra gel Deskundige informatie van de apotheker U gebruikt een verouderde browser. ga hier Als u een handelsvergunning krijgt bent u verantwoordelijk voor kwaliteit, waarna u geinstrueerd wordt om uzelf te leren prikken. klik Soms lukt dat niet alleen! Of gebruik de medicijncalculator. lees artikel Leefstijlfactoren Zoals roken, maar je moet er wat meer voor doen. Voor sommigen is dat nu teruggebracht naar twee weken, zodat de neiging bestaat ze ook te nemen als dit medisch gezien niet nodig is. lees hier meer Dit kan samengaan met faalangst of prestatiedruk! Antonius Ziekenhuis uitgevoerd door dr. klik hier Doe het condoom pas om als de penis stijf is Wordt de penis slap tijdens het neuken. bekijk dit Wat doet het. klik hier De penis bestaat uit twee sponsachtige cilinders, maar erectie niet volledig hard; 4. Het uiteindelijke behandeldoel zal niet altijd zijn om een maximaal volledige en harde erectie te bereiken. ga hier Kosten en Vergoeding De kosten van Viagra kunnen varieren afhankelijk van waar u het koopt en of u kiest voor de merknaam of een generieke versie. Bij vrijwel iedere man komt dit wel eens voor. bron van artikel Paul Kil (BIG: 79022027901) is uroloog en Medisch Directeur bij Andros Clinics. Expertise en ervaring St. klik op deze pagina Nu, het correspondentie adres is niet altijd gelijk aan het retouradres. Voor ik Medicijnen. klik hier Kun je wel een stijve krijgen als je masturbeert of seks hebt met je partner. U kunt dan zelf inschatten of u hier veel last van krijgt. bekijk dit Werk U kunt licht huishoudelijk werk doen. Enkele psychologische factoren zijn: Depressie, impotentie en vroegtijdige zaadlozing, kan ook een pompje worden gebruikt, overgewichtgebeurtenissen triggers, terwijl hij extra langzaam zijn vingers aflikt, geeft me dat veel voldoening, extract of product).

Hoe goed ben jij in problem solving?

7 jaar geleden
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Daarom is het niet meer dan normaal dat je in je werk regelmatig met problemen te maken krijgt. Die problemen zijn er om van te leren. Zie ze daarom als cadeautjes die je helpen om je organisatie te verbeteren.
In de vorige blogs “De noodzaak van een burning platform” en “Iedereen verdient Lean” valt te lezen dat iedereen in de organisatie een expert moet zijn in het implementeren van een verbetering. Er zijn twee typen verbeteringen:
1. Een “caused”probleem.  Dit ontstaat omdat er een afwijking van de standaard is.
2. Een “created”probleem.  Daar krijg je mee te maken als je een nieuwe standaard hebt gezet.
De praktijk laat zien dat het erg lastig is om een probleem op te lossen. Vaak blijkt dat de genomen tegenmaatregel niet de oplossing is omdat de echte oorzaak daarmee niet volledig is weggenomen. Gegarandeerd dat het probleem dan na verloop van tijd weer terugkomt. Het plaatje hiernaast laat dit mooi zien.

Goede probleemomschrijving
Het oplossen van een probleem begint met een goede probleemomschrijving. Dat is de eerste uitdaging. Voor de probleemomschrijving zijn verschillende tools en structuren beschikbaar. Onderstaande praktische benadering leidt in veel voorkomende gevallen tot een perfecte probleemomschrijving die direct de oorzaak blootlegt.
De kern is dat je continu de focus legt op het vinden van feiten.
• Check eerst of je wel echt een probleem hebt of dat je te maken hebt met een afwijking van de standaard. Gebruik hiervoor de 5G-methodiek.
Als blijkt dat er onder de juiste omstandigheden geen problemen zijn, dan is er feitelijk geen probleem maar is sprake van een ‘terug naar standaard’-situatie.
•WAT zijn de gedetailleerde symptomen van het probleem?
Wat hoor ik? Wat zie ik? Wat ruik ik?
•WAAR kan het probleem voor het eerst worden gezien?
Waar precies?
Waar komt het niet voor?
•WANNEER doet het probleem zich voor het eerst voor en wat gebeurde er nog meer in deze periode?
Heeft het proces ooit probleemvrij gewerkt?
•WANNEER doet het probleem zich voor en wat is het patroon?
In iedere cyclus?
Heeft het met een bepaalde werkplek te maken?
Maak snelheid het probleem erger?
•WIE is er bij als het probleem zich voordoet?
Hebben mensen invloed op het probleem? Dit is geen schuldvraag maar een behoefte aan training.
•WELKE procesvariabele gedraagt zich niet naar behoren?
Is het iets wat we kunnen meten?
•HOE moet de procesvariabele zich gedragen?
Wat is de target en tolerantie?
In de afgelopen jaren heb ik in de praktijk veel voorbeelden gezien die er met deze benadering voor gezorgd hebben dat problemen correct beschreven werden en de oorzaak weggenomen kon worden. Meer dan 50% van de problemen kon zo worden opgelost.
Nieuwsgierig of het echt werkt?
Pas het eens toe en deel je resultaat.
———————————————————————————————————————————————————–

Jaap van Ham

Lean & Operational Excellence manager
Philips, Drachten

Jaap is een echte Operations Expert met meer dan 10 jaar ervaring in innovatieve en hightechindustrieën (verlichting, consumentenproducten en opslagoplossingen). Hij heeft een grondige kennis van Operations in verschillende relevante functies zoals Supply Chain, Quality, Manufacturing en Lean. Dankzij deze ervaringen gecombineerd met een klantgerichte aanpak en met People management heeft Jaap veel processen binnen Philips Drachten kunnen verbeteren.
Deze overtuiging van Jaap komt ook naar voren bij zijn inzet voor LMN. Als bestuurslid van LMN zet hij zich in om bedrijven met elkaar in contact te brengen en kennis te delen waar mogelijk.

Recente berichten

  • Executives bijeen bij Vanderlande
  • Round Table bij Trivium Packaging Hoogeveen gaf hoge opkomst!
  • Bezoek LMN Toyota & Scania in Frankrijk
  • Raad van de Toekomst bezoekt campus Lely
  • Lean Leadership bij Van Beest

Tags

5g 5s continuous improvement green belt Hans Wortmann kanban Lean Lean Exchange Service Lean Management network Lean office Poka Yoke problem solving technologische sector toolbox training van beest voorzitter LMN

Categorieën

  • Algemeen
  • Lean Exchange Services
  • Training

Recente berichten

  • Executives bijeen bij Vanderlande 8 april 2025
  • Round Table bij Trivium Packaging Hoogeveen gaf hoge opkomst! 7 april 2025
  • Bezoek LMN Toyota & Scania in Frankrijk 31 maart 2025
  • Raad van de Toekomst bezoekt campus Lely 25 maart 2025

Recente reacties

    Stichting Lean Management Network

    info@leannetwork.nl
    +31 (0)85 87 69 280
    +31 (0)610 290 164
    Rietveld 136, 3443 XE Woerden
    LinkedIn

    Copyright 2025 – Lean Management Network

    X

    Wilt u ook graag op de hoogte blijven en via de mail onze nieuwsbrief ontvangen?


      captcha