Lean en QRM zijn in wezen nauwelijks verschillend. Zo zijn beide modellen gebaseerd op flow. Waar Lean meer wordt gezien als een filosofie is QRM meer ontstaan vanuit het POLCA model waarmee flow wordt verkregen.
Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe besturingsvormen komen in de praktijk heel wat modellen tegen. De vraag is welk model past nu bij welk bedrijf? Vast staat is dat niet één model zaligmakend is. Wat bij een bedrijf prima aansluit bij de behoefte kan bij een soortgelijk ander bedrijf absoluut niet functioneren.
Het nemen van eigen verantwoordelijkheid en het bottum up laten functioneren van de organisatie zijn belangrijke ingrediënten bij het in flow laten functioneren van een organisatie. Ook voorraden verlagen en kortere doorlooptijden realiseren zijn voor QRM van groot belang. Eigenlijk verschillen Lean en QRM niet zo gek veel van elkaar, ware het niet dat QRM een relatief nieuw begrip is wat door Rajan Suri (professor aan de Winconson University) als concept is uitgewerkt. Het belangrijkste onderscheid tussen Lean manufacturing en QRM zit in het gebruik van het z.g.n. Polca model ofwel Paired-cell Overlapping Loops of Cards with Authorization. Anders dan bij het werken op TAKT tijd “kijkt” POLCA een aantal bewerkingsstations vooruit. Is daar capaciteit beschikbaar, dan mag de order van start gaan. Dit systeem valt het best te vergelijken met een soort van toeritdosering voor een snelweg. Hiermee wordt verstopping in de flow voorkomen. Het model is dus geschikt voor organisaties met een beperkt aantal bewerkingsstations die zeer veel kleine orders met verschillende routings kent. Het werken op TAKT volgens de Lean principes vereist daarentegen een inrichting op product familie groepen maar verbindt desgewenst daarna het hele proces van order intake t/m levering aan elkaar. TAKT tijd wordt bepaald aan de hand van de beschikbare tijd vs de klantvraag waarna de output per tijdseenheid wordt berekend. Over het algemeen kan men hierdoor kortere doorlooptijden bereiken met minder voorraad. De keuze wordt echter in belangrijke mate bepaald door de routing en orderomvang per productfamiliegroep.