Op 2 april kwamen verschillende deelnemers van organisaties uit het netwerk op bezoek bij Trivium Packaging Hoogeveen. Helaas bleken er veel meer aanmeldingen te zijn dan dat er plek was. Hierdoor moesten we enkele leden teleurstellen. Gelukkig volgen er snel weer nieuwe activiteiten.
In deze fabriek worden metalen verpakkingen gemaakt voor de babyvoedingsindustrie, waarbij de focus ligt op hoge kwaliteit en hoogwaardige metalen verpakkingen. Trivium is sinds een aantal jaar bezig met een Lean programma (het Trivium Business System) en Hoogeveen is de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen als het gaat om Lean. Nog steeds zijn er genoeg uitdagingen waar het Netwerk tijdens een Round Table over kon brainstormen en er zijn nuttige ideeën uitgewisseld. Tijdens het bezoek kregen de deelnemers eerst een algemene introductie van Trivium en het Lean programma door Koen Jacobs en Nienke Kemmink. Daarna werden de verschillende thema’s geïntroduceerd en vertrokken de groepen apart met de workshopbegeleiders naar verschillende locaties.
Met het thema Lean Verankering gingen de deelnemers verschillende medewerkers uit de fabriek interviewen om te weten te komen of alle Lean tools en trainingen die worden aangeboden ook daadwerkelijk zorgen voor een Lean mindset in de organisatie. De conclusie die door de groep werd getrokken is dat medewerkers bij Trivium Hoogeveen erg begaan zijn met het bedrijf en continu verbeteren zien als een standaard onderdeel van hun dagelijks werk. Dit laat zien dat het juiste pad wordt bewandeld en gaf het team juist meer inzicht om thuis mee aan de slag te gaan.
Bij het thema Leadtime Reductie werd de focus niet gelegd op het productieproces, maar juist op alle randzaken die spelen en ook zorgen voor een langere doorlooptijd. Achteraan beginnend in het proces werd gesproken met verschillende werknemers die deze randzaken zo goed mogelijk proberen te stroomlijnen en werden kritische gesprekken gevoerd over een juiste focus als het gaat om leadtime reductie.
Het thema Klantbeleving werd gestart met het bestuderen van een klantklacht. Aan de hand van deze klacht werd met de werknemers die hierbij betrokken zijn het proces bekeken van klachtbeantwoording, root cause analyses en typen contacten die er worden onderhouden. Zowel de kwaliteitsafdeling, de productieafdeling als de klantenservice was hierbij betrokken, waardoor de adviezen voor meerdere disciplines golden.
Twee fictieve werknemers die een leefstijl representeerden die in veel fabrieken herkenbaar is namen de deelnemers bij het thema Vitaliteit mee de fabriek in. Ze bezochten niet alleen het productieproces, maar ook de kantines en alle faciliteiten die beschikbaar zijn voor medewerkers. Uiteindelijk kwam er een advies uit met faciliteiten en activiteiten waar Trivium beter mee kan stoppen en waarmee begonnen kan worden.
Eigenlijk was er tijd te weinig om alle gesprekken volledig af te maken, maar na de terugkoppeling van de groepen werd er nog goed nagepraat over de verschillende onderwerpen. Een zeer geslaagde middag! We bedanken dan ook Trivium en met name Machteld Meeuwissen, Change agent, voor de organisatie van deze Round Table.
Op naar het volgende event!