Lean vormt absoluut een onderdeel van de strategie van een bedrijf. Als Lean wordt ingezet om de missie en visie van een bedrijf te helpen ondersteunen betekent dit dat men een meerjarenplan uitzet waarbij de Lean filosofie in stappen wordt uitgerold met behulp van de aangewezen “tools”.
Hierbij geldt dat Lean eigenlijk nooit ophoudt. In de z.g.n. “maturity” modellen van Lean is dit helder in beeld gebracht. Waar bedrijven bij aanvang nog sterk gericht zijn op de implementatie van de basis tools zoals 5-S, zullen bedrijven daarna al snel een verdiepingsslag maken door bijvoorbeeld ook organisatorische wijzigingen door te voeren.
Een grote voortrekker van Lean in Nederland is bijvoorbeeld Scania. Hun Lean programma is “slechts” 15 jaar oud, waarbij men zelf aangeeft nog voldoende verbeterpunten te zien voor de nabije toekomst waarmee de Lean filosofie nog langniet is uitgewerkt. Daarnaast valt op dat de behoefte en initiatie van een Lean programma per bedrijf uit verschillende disciplines kan komen. HRM, finance en sales afdelingen lopen daarbij vaak iets voorop door uiteenlopende redenen.