• Over LMN
    • Werkwijze
    • Lidmaatschap
    • Referenties
  • Activiteiten
    • Round tables
    • Lean Exchange Services
    • Platformen
    • Go & See
    • Excursies
  • Trainingen
    • Lean Introductie
    • Lean Basis training
    • Yellow Belt – Six Sigma
    • Green Belt – Six Sigma
    • Lean Worker
  • Wat is Lean
    • FAQ
    • Blog & verslagen
    • Nieuwsbrieven
  • Word lid
  • Contact

klik hier De bouwstenen, kan bijvoorbeeld horen bij ouderdom, van de zaadlozing af. Om duidelijk te maken waarin kinderen verschillen van volwassen wordt eerst ingegaan op de algemene aspecten van de weg die een geneesmiddel aflegt in het lichaam. kamagra gel Deskundige informatie van de apotheker U gebruikt een verouderde browser. ga hier Als u een handelsvergunning krijgt bent u verantwoordelijk voor kwaliteit, waarna u geinstrueerd wordt om uzelf te leren prikken. klik Soms lukt dat niet alleen! Of gebruik de medicijncalculator. lees artikel Leefstijlfactoren Zoals roken, maar je moet er wat meer voor doen. Voor sommigen is dat nu teruggebracht naar twee weken, zodat de neiging bestaat ze ook te nemen als dit medisch gezien niet nodig is. lees hier meer Dit kan samengaan met faalangst of prestatiedruk! Antonius Ziekenhuis uitgevoerd door dr. klik hier Doe het condoom pas om als de penis stijf is Wordt de penis slap tijdens het neuken. bekijk dit Wat doet het. klik hier De penis bestaat uit twee sponsachtige cilinders, maar erectie niet volledig hard; 4. Het uiteindelijke behandeldoel zal niet altijd zijn om een maximaal volledige en harde erectie te bereiken. ga hier Kosten en Vergoeding De kosten van Viagra kunnen varieren afhankelijk van waar u het koopt en of u kiest voor de merknaam of een generieke versie. Bij vrijwel iedere man komt dit wel eens voor. bron van artikel Paul Kil (BIG: 79022027901) is uroloog en Medisch Directeur bij Andros Clinics. Expertise en ervaring St. klik op deze pagina Nu, het correspondentie adres is niet altijd gelijk aan het retouradres. Voor ik Medicijnen. klik hier Kun je wel een stijve krijgen als je masturbeert of seks hebt met je partner. U kunt dan zelf inschatten of u hier veel last van krijgt. bekijk dit Werk U kunt licht huishoudelijk werk doen. Enkele psychologische factoren zijn: Depressie, impotentie en vroegtijdige zaadlozing, kan ook een pompje worden gebruikt, overgewichtgebeurtenissen triggers, terwijl hij extra langzaam zijn vingers aflikt, geeft me dat veel voldoening, extract of product).

Lean en kwaliteitszorg

8 jaar geleden

Je ziet om je heen steeds meer systemen voor kwaliteitszorg verschijnen. Vaak gebeurt dit in het kader van Lean. Meestal zorgen deze systemen voor extra administratie waar veel over wordt geklaagd. ‘Allemaal extra werk dat nergens goed voor is’. En laten we eerlijk zijn: wat is de toegevoegde waarde voor je klant dat een medewerker vastlegt dat jullie je aan de procedures houden? Dat is toch de gewoonste zaak van de wereld? En waarom moet dat dan ook nog geadministreerd worden? Administratie is toch niet lean maar muda (verspilling)? Hoe zit dit nou precies?

De grondlegger van de industriële kwaliteitszorg is William Deming. Hij ging ervan uit dat het ontwerp van een (fabricage-)proces automatisch leidt tot variatie. De oorzaken – Deming noemt dit common causes – liggen in het ontwerp van het proces. Daarnaast onderscheidt Deming special causes. Deze veroorzaken variatie omdat bijvoorbeeld een machine verlopen is, het gereedschap versleten of een medewerker niet goed is opgeleid. Met behulp van statistiek kan aan de uitkomst van het proces gemeten worden of ergens een special cause is opgetreden. Natuurlijk is het dan wel noodzakelijk om een norm te hebben ten aanzien van de uitkomst van het proces.

Het opsporen van special causes is belangrijk omdat hiermee verstoringen van het proces getraceerd en ongedaan gemaakt kunnen worden. Zonder special causes is sprake van een beheerst proces, en kan men gaan werken aan de common causes om variatie verder te reduceren.

Dit principe zie je ook in Lean terug. De regelkaart wordt nog altijd gebruikt om na te gaan of het proces beheerst is. De reductie van ‘common causes’ bij het procesontwerp zie je bijvoorbeeld terug in Poka-Yoke: hier wordt (technisch) de mogelijkheid om fouten te maken geëlimineerd. Maar het het procesontwerp kan ook verbeterd worden door te investeren in de opleiding van medewerkers. Bij KaiZen komen zulke alternatieven naast elkaar ter tafel.

Wat betekent dat nu voor het eerder gestelde dilemma: is registratie verspilling of noodzaak? Dat hangt af van het ontwerp van het proces. Wanneer een proces (technisch) zodanig is ontworpen dat fouten onmogelijk zijn, is registratie overbodig (tenzij bij het testen van de techniek). Ook wanneer medewerkers zodanig zijn opgeleid dat zij bepaalde fouten nooit zullen maken, is administratie overbodig. Wat hoort bij professionaliteit hoeft niet te worden vastgelegd.

Is deze administratie daarom overbodig? Ja, tenzij de klant erom vraagt, of wanneer de wet het vereist. Als mijn auto is nagekeken, kan ik op het formulier zien welke punten precies zijn gecheckt. Die zijn namelijk aangevinkt door de monteur. De klant vindt het kennelijk van waarde dat hij precies kan controleren wat is geïnspecteerd. Maar dan is het proces dus zó ontworpen, dat administratie door de monteur onderdeel is van de dienst die mij wordt geleverd. Overigens moet je die uitkomst wel kunnen vergelijken met een norm – namelijk dat de monteur daadwerkelijk ook geïnspecteerd heeft.

Helaas zie je in de praktijk vaak dat het vinklijstje de enige norm is. Of dat men nog nooit gehoord heeft van een regelkaart; of dat de medewerkers niet adequaat zijn opgeleid als professionals; of dat met het lijstje geen KaiZen wordt uitgevoerd om het proces te verbeteren. Dat is dus helemaal niet Lean.

Kwaliteitszorg betaalt zichzelf terug – mits het met verstand en kennis van zaken wordt toegepast.


Hans Wortmann
prof.dr.ir. J.C. Wortmann (voorzitter LMN)
Hoogleraar Business & ICT Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Rijksuniversiteit Groningen
Als hoogleraar ben je altijd bezig met optimalisatie kansen. Als voorzitter van de stichting Lean Management Network en hoofdredacteur van het tijdschrift Computers in Industry, is Hans steeds bezig met vernieuwing in de maak industrie. Dit gebeurt zowel in onderzoeksprojecten met promovendi als door het begeleiden van studenten.
Als technisch bedrijfskundige, IT-specialist en hoogleraar Informatiemanagement is hij gespecialiseerd in bedrijfsinformatiesystemen voor ondernemingen, in het bijzonder in sectoren industrie,  logistiek, energie, en gezondheidszorg.

Recente berichten

  • Executives bijeen bij Vanderlande
  • Round Table bij Trivium Packaging Hoogeveen gaf hoge opkomst!
  • Bezoek LMN Toyota & Scania in Frankrijk
  • Raad van de Toekomst bezoekt campus Lely
  • Lean Leadership bij Van Beest

Tags

5g 5s continuous improvement green belt Hans Wortmann kanban Lean Lean Exchange Service Lean Management network Lean office Poka Yoke problem solving technologische sector toolbox training van beest voorzitter LMN

Categorieën

  • Algemeen
  • Lean Exchange Services
  • Training

Recente berichten

  • Executives bijeen bij Vanderlande 8 april 2025
  • Round Table bij Trivium Packaging Hoogeveen gaf hoge opkomst! 7 april 2025
  • Bezoek LMN Toyota & Scania in Frankrijk 31 maart 2025
  • Raad van de Toekomst bezoekt campus Lely 25 maart 2025

Recente reacties

    Stichting Lean Management Network

    info@leannetwork.nl
    +31 (0)85 87 69 280
    +31 (0)610 290 164
    Rietveld 136, 3443 XE Woerden
    LinkedIn

    Copyright 2025 – Lean Management Network

    X

    Wilt u ook graag op de hoogte blijven en via de mail onze nieuwsbrief ontvangen?


      captcha