“Hoe kan het toch dat onze lean-reis zo moeizaam verloopt?”
“Waarom komen die medewerkers nou niet in beweging?”
Een lean plantmanager vertelde me, dat hij sinds enkele jaren hard aan de slag is om, met zijn team, continu te verbeteren. De afdelingen zijn netjes opgeruimd, medewerkers hadden hun zegje gedaan over wat er allemaal zou kunnen verbeteren en het hele bedrijf is inmiddels getraind in 5S en standaardisatie. Toch kwam hij niet verder: het verbeterproces stagneerde. En dat terwijl iedereen, door middel van dagelijks overleg, voortdurend werd gevraagd om te komen met verbeteringen. Tot vervelens aan toe….
Dat werd echter compleet anders nadat het gereedproductmagazijn werd opgeheven… van de ene op de andere dag konden medewerkers niet meer vrijelijk, over de dag verspreid, hun inzet bepalen. Opgelopen achterstand in de ochtend betekende onherroepelijk een uur overwerk in de avond om de klant niet teleur te stellen. De klanten kregen namelijk niet meer uit voorraad, maar rechtstreeks op klantorder, vanaf de productielijn bevoorraad. Hierbij werkte iedereen in flow, waarbij de lijn draaide in een vast ritme (takttijd).

Nu hoefde hij niet meer te trekken aan verbeteringen: de medewerkers bestookten de manager met verbetervoorstellen en eisten dat hun afdeling beter moest worden ingedeeld. Wat een verschil!
Voor deze plantmanager was produceren op klantvraag, vertaald in een takttijd in de productie, de juiste methode om een noodzakelijke druk te genereren in de productieflow. De druk “van de klant” maakte het noodzakelijk om de werkplek op orde te hebben, om te voorkomen dat er extra overgewerkt diende te worden. Hierna was het een logische stap om standaard werk in te voeren: iedereen wilde duidelijkheid en heldere afspraken, want alleen zo werd constante kwaliteit en output mogelijk.
Zonder noodzaak is lean “spielerij”.  Alle verbeteringen zijn waardevol, maar mensen komen pas in beweging als het er echt toe doet!
Veel succes met het creëren van uw eigen burning platform!
——————————————————————————————————————————————————–
Harry Gruben
Director Group Operations Solidus Solutions BV
Harry is wat je noemt een “bevlogen Leaner”.
Als voormalig Directeur Operations bij Koninklijke Auping heeft hij veel werk verzet om, onder andere met Lean, het bedrijf een fundamentele verandering te laten ondergaan. Hierdoor heeft Auping nu een geheel klantorder gestuurd proces, geheel in Single Piece Flow ingericht met als gevolg een enorme doorlooptijdreductie. Nu dit proces staat bij Auping heeft Harry een nieuwe uitdaging gezocht en gevonden als directeur Group Operations bij Solidus. Hier ligt opnieuw een schitterende Lean-uitdaging op hem te wachten.
Hiernaast is Harry bestuurslid van het LMN.