Round Table Luxaflex 12 april 2017

Kennis uitwisselen met deelnemers van andere bedrijven? Leren van best practices op het gebied van logistiek, kwaliteit, administratie en productie? Bezoek de aankomende Round Tables en noteert u alvast de datum (let op alleen toegankelijk voor lid-bedrijven): 

Een verslag van de Round Table bij Luxaflex

Verslag LMN - Luxaflex bijeenkomst 12 april 2017
Luxaflex en het Lean Management Network waren aangenaam verrast door de enorme belangstelling voor de Round Table-bijeenkomst op 12 april 2017. Aan de workshop bij Luxaflex Nederland in Hardinxveld-Giessendam deden zo’n achttien bedrijven en dertig deelnemers mee.

Tijdens de workshop was de relatie tussen Lean en HR-gerelateerde onderwerpen een belangrijk onderwerp.
Dit is een actueel thema bij Luxaflex, en in de workshop bleek dat voor veel bedrijven de impact van het werken in een Lean-omgeving groot is. Vragen die in de workshop voorbij kwamen waren bijvoorbeeld: Hoe zorg je dat roulatie binnen teams mogelijk is en wat doe je om de kwaliteit daarbij te borgen? Hoe ga je als A-merk om met klachten uit de markt? Welke protocollen moet je gebruiken en wat kun je daarbij garanderen, ofwel hoe organiseer je dit proces?

De wereld van raambekleding
In de prachtige showroom van Luxaflex gaf Andersen Nisandzic de LMN-leden een korte introductie in de wereld van raambekleding. Luxaflex is al meer dan zestig jaar het belangrijkste raamdecoratie merk van Hunter Douglas. Het bedrijf is voortdurend bezig met het ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor warmte-, licht- en klimaatbeheersing.
Een goed georganiseerde productiefaciliteit zorgt ervoor dat Luxaflex zeer flexibel kan inspelen op de klantvraag. Bij het stroomlijnen van de productieprocessen volgens de principes van Lean Management is in de fabriek een goede flow gecreëerd. Processen zijn zelfsturend geworden en flexwerkers kunnen snel worden ingewerkt.

Enkele jaren geleden introduceerde Andersen Nisandzic het Operational Fit-programma op de assemblageafdeling. Daarbij werden vier uitgangspunten geformuleerd. In volgorde van belangrijkheid zijn dit:
• Kwaliteit is de basis van alles wat we doen.
• We zijn een betrouwbare partij voor onze klanten.
• Flexibiliteit.
• Efficiency.

De rangorde geeft de medewerkers van Luxaflex veel structuur. Daardoor kan het bedrijf de productie heel snel opschroeven om direct te anticiperen op een stijgende vraag.

Eerst op pad
Ter voorbereiding op de workshop mochten de leden eerst zelf “op pad” voor een rondleiding door de fabriek. Daarna ging alle deelnemers in groepjes aan de slag met een thema waarvoor zij zich vooraf hadden aangemeld. Die thema’s waren:
 Roulerende teams/standaardwerk/zelfsturende teams
Luxaflex biedt een gevarieerd productenpakket. Omwille van de flexibiliteit en de afwisseling in werkzaamheden is roulatie een must. Hoe maak je deze roulatie mogelijk en hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit hierbij gewaarborgd is.
• Gebeurtenissen (incidententeams opzet)
Klanten verwachten altijd producten die 100% goed zijn. Toch zijn fouten helaas niet altijd uit te sluiten. Hoe ga je als A-merk om met klachten uit de markt? Welke protocollen moet je gebruiken en wat kun je daarbij garanderen? Hoe organiseer je dit klachtenproces optimaal?
• “WELKE” functioneringsgesprek
Werken in een Lean-organisatie vraagt om betrokkenheid van alle medewerkers. Het valt niet altijd mee om alle mensen uit alle afdelingen op een juiste manier te betrekken. In de medische wereld wordt hiervoor het proces ‘WELKE” toegepast. Luxaflex gebruikt deze methode nu ook en haalt daarmee goede resultaten. Toch is het bedrijf benieuwd hoe dit proces verder verbeterd kan worden. Welke methodes zijn daarvoor beschikbaar en hoe kun je die optimaal gebruiken?

Uitkomst
Na afloop van de workshops koppelde iedere groep plenair hun belangrijkste bevindingen terug. De uitkomsten waren soms verrassend. Bij het eerste thema werd voorgesteld om de verantwoordelijkheid laag in de organisatie neer te leggen, veel te communiceren en transparante doelstellingen voor de korte en langere termijn te formuleren. De tweede groep vroeg zich af of de hoeveelheid incidenten beheersbaar is en ook wat je wilt bereiken met je klachtenprocedure. Bij het derde thema werd gediscussieerd over het persoonlijke gesprek met medewerkers dat centraal staat in het WELKE-proces. Via het secretariaat van LMN is extra informatie verkrijgbaar over de output van de workshops.

Gastvrije ontvangst
Aan het eind van de leerzame middag bedankte Rogier Venteville namens het LMN Luxaflex, en met name Andersen Nisandzic en zijn Lean-team, voor de gastvrije en professionele ontvangst. De middag werd afgesloten met een gezellige en levendige borrel waarbij de deelnemers nog volop kennis en ervaringen uitwisselden.
U kunt zich hier aanmelden voor één van de nieuwe Round Tables. Let op Round Tables zijn alleen voor leden van LMN, wilt u lid worden? Laat het ons weten of schrijf u hier in.

Per bedrijf zijn er maximaal 2 deelnemers welkom zodat wij zoveel mogelijk bedrijven in de gelegenheid stellen deel te kunnen nemen.

Registratieformulier